De belangrijkste misverstanden over omgaan met drukte.. en hoe dat anders kan

Sommige bedrijven zitten er nog midden in en bij anderen is de grootste drukte net achter de rug. Omgaan met topdrukte blijft een belangrijk thema in de sector. Onder druk hebben we vaak de neiging om het tegenovergestelde te doen van wat verstandig is. Druk vernauwt namelijk ons denken. Daardoor komen we niet snel op nieuwe ideeën, maar houden we juist vast aan onze oude gedachten. Maar zijn deze gedachten nog wel toereikend in de huidige tijd?


Als je blijft denken wat je altijd al dacht, verandert er nooit iets aan je keuzes.

Met andere woorden: wil je anders met drukte omgaan, dan zul je daar anders over moeten gaan denken. In de sector hoor ik geregeld uitspraken van leidinggevenden over omgaan met werkdruk.


Herken je één of meerdere van onderstaande gedachten:

“Als ik nog net wat meer doe, wordt het vanzelf rustiger”
“Als iedereen een tandje sneller gaat, fixen we het wel”
“Ik heb zoveel te doen, dat ik echt geen tijd heb om na te denken over hoe het anders kan”
“Als ik nu achter mijn computer ga zitten, denken mijn medewerkers dat ik het rustig aan doe, terwijl zij hard moeten werken”
“Als ik bij drukte veel rondloop en aangeef wat er niet goed gaat, worden er minder fouten gemaakt”


Het zijn gedachten, die
soms waar zijn. Maar helaas in de huidige tijd steeds minder vaak…
Want hoe hard iedereen ook werkt en hoe je jouw mensen soms ‘op de hielen’ zit, in de huidige tijd wordt er alleen maar meer van elk team gevraagd. En dat los je niet op met nóg meer werken en met nóg meer controle van jou als leidinggevende.


Je kunt deze gedachten wellicht gebruiken wanneer het incidenteel druk is, maar het worden misverstanden wanneer je oplossingen zoekt voor het omgaan met structurele drukte.

Deze gedachten zorgen er namelijk voor dat je gericht blijft op de korte termijn: het werk dat vandaag af moet.


De uitdaging bij structurele drukte is juist om voor de langere termijn te gaan

En dat vraagt om regelmatige bezinning op de vraag waar in jouw team nog de mogelijkheden liggen: wat kan beter en wat moet ik daar als leidinggevende voor doen? Bijvoorbeeld meer sturen op zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel van je medewerkers of zorgen voor betere afstemming op sommige punten.


De kunst is om hier stap voor stap aan te werken

Dan bouw je structureel en gedegen aan een stevig fundament in je team, zodat het team ook goed blijft functioneren tijdens topdrukte.


De uitdaging om te werken aan de langere termijn begint bij jezelf

Door deze week nog ergens de tijd te nemen en te besluiten wat een eerste kleine stap is, die je komende week gaat zetten.


Dan ben je een fundament aan het bouwen en dat is wat de huidige tijd van jou als leidinggevende verlangt!