Een terugkerende vraag van deelnemers tijdens de cursus ‘Effectief leidinggeven’ is het gevoel niet serieus genomen te worden door één van de medewerkers. Die medewerker zegt bijvoorbeeld ‘ja hoor, prima’, maar doet vervolgens niet wat je hebt gevraagd of die medewerker zegt gewoon ‘nee’ en het kost veel tijd en moeite om de ander te overtuigen van het tegendeel. Dat roept de nodige frustratie op. Hoe zorg je er voor dat deze medewerker jou wel serieus neemt?
Als je als leidinggevende het gevoel hebt dat de ander jou niet serieus neemt, helpt het om je af te vragen in hoeverre je jezelf serieus neemt.
Mogelijk denk je zelf: “We zijn jarenlang collega’s geweest en nu ga ik hem vragen iets te doen waar we allebei een hekel aan hadden. Hij weet precies hoe ik er altijd over dacht en zal dit ongetwijfeld als weerwoord hebben” of
“Ik ben met stip de jongste van mijn team. Waarom zouden ze doen wat ik van ze vraag?”
Dit soort gedachten noem je ‘ondermijnende’ gedachten over jezelf.
Ondermijnende gedachten beïnvloeden je gevoel en dat gevoel beïnvloedt vervolgens je gedrag
Stel je denkt: “De kans is groot dat de ander mij niet serieus neemt en eigenlijk begrijp ik dat goed, want hij werkt hier veel langer dan ik”. Deze gedachte heeft invloed op hoe je jezelf voelt, bijvoorbeeld ‘onzeker’ en deze onzekerheid heeft weer invloed op de wijze waarop je jouw vraag aan de ander stelt. Je vraagt bijvoorbeeld: “Wil jij zo dadelijk de vloer aanvegen?”, maar door de toon in je stem of door het niet aankijken van je collega verraad je dat je er zelf sterk rekening mee houdt dat de ander niet gaat doen wat je vraagt. En dat is precies waar die ander op reageert.
Met andere woorden: voor je het weet draag je zelf bij aan de ongewenste reactie van de ander…
Maar ondermijnende gedachten heb je zelf bedacht…
Er is zelfs een grote kans dat ze niet waar zijn, want het zou goed kunnen dat de ander jouw vraag heel vanzelfsprekend vindt. De ander weet immers dat je nu leidinggevende bent, hoe jong of onervaren je ook bent, en dat het stellen van dit soort vragen van jou wordt verwacht.
Ondermijnende gedachten kun je vervangen door ondersteunende gedachten
Wanneer je bedenkt dat het voor al jouw medewerkers rustgevend is als jij de leiding neemt, zaken coördineert en het overzicht houdt en dat het stellen van sommige vragen daar logisch bij horen, dan geeft dat al een heel ander gevoel en wordt het vanzelf een natuurlijke gewoonte om met overtuiging vragen te stellen.
Iemand die zichzelf serieus neemt, wordt door de ander serieus genomen
Wanneer je de ander aankijkt en een vraag stelt waarbij je toon en houding uitstralen dat het vanzelfsprekend is dat jij die vraag stelt, neemt de ander die vanzelfsprekendheid over.
Kortom: als je het gevoel hebt dat de ander jou niet serieus neemt, onderzoek dan of je jezelf wel voldoende serieus neemt. En zodra je dat op de juiste momenten doet, neemt de ander jou ook serieus!