Een nieuw jaar met nieuwe voornemens. Maar zoals bekend hebben al deze mooie voornemens weinig kans van slagen. Afhankelijk van het type voornemen wordt 5 tot hooguit 30% van de voornemens daadwerkelijk gerealiseerd. Toch kan ik het niet laten om elk jaar mijn gezinsleden naar hun voornemens te vragen. En ik voeg daar dan graag mijn eigen plannen aan toe: in 2015 zorg ik ervoor dat ik voortaan zo vroeg van huis vertrek dat ik geen last meer heb van file-stress in de auto. Dat lijkt mij een buitengewoon aantrekkelijk vooruitzicht. Dan maar liever een half uur te vroeg aankomen en een wandeling gaan maken!
De Duitse onderzoekster Oettingen heeft onderzocht wat er nodig is om voornemens te laten slagen. Ze kwam tot het onderscheid tussen twee typen mensen: de
‘indulgers’ en de ‘dwellers’.
Behoor ik tot de categorie indulgers, dan focus ik mij op mijn doel, geloof ik in mezelf en stel ik me vooral voor hoe heerlijk mijn autoritten komend jaar
zullen zijn.
Behoor ik tot de categorie dwellers, dan tob ik over het eeuwige Nederlandse fileleed,ga ik er vanuit dat ik de discipline niet kan opbrengen om een half uur eerder te vertrekken en dat het mij dan ook nooit zal lukken stress-vrij te rijden.
Voor de groep indulgers blijkt dat ze weliswaar vastbesloten zijn en positief denken, maar dat deze eigenschappen nauwelijks invloed hebben op het
daadwerkelijk veranderen van gedrag.
kans wanneer je beide stijlen combineert. Dat kan als volgt:
alle ruimte.
omgeving, maar ook aan eigenschappen en gewoonten van jezelf. Welke gedachten en gevoelens ontstaan als je die gaat veranderen? Hoe zou je daar mee om kunnen gaan?
hindernissen.
Wellicht dat je in 2015 met deze veranderwijsheid je voordeel kunt doen, want het belang van weerbaarheid tegen alledaagse hindernissen en verleidingen geldt natuurlijk ook voor al die andere veranderingen, die op bedrijven worden doorgevoerd.